Bedava

Yapılan bir araştırmaya göre; insanlar, yalnız değilken çok daha fazla para harcıyorlarmış. İsviçreli biliminsanlarının bin 480 denek üzerinde uyguladığı deneyin sonuçları oldukça ilginç. Denekleri tam bir yıl boyunca izleyen araştırmacılar, kişilerin yarısını yalnız, diğer yarısını ise iki ya da daha çok kişiyle alışverişe yollamışlar. Sonuçta, tek başına gidenlerin, diğer gruba göre üçte bir oranında daha az para harcadığı ortaya konmuş.

Aslında, tam da öyle olmayabilir açıkçası, zira bu araştırmayı şimdi ben uydurdum. Ama bunun çok da yanlış olduğunu düşünmüyorum.

İnsanlar, yanlarında birileri varken kesinlikle çok daha fazla tüketiyor. Çeşitli sebepleri var bu durumun, bazen yanındakine “iyi” görünmek için, bazen gerçekten yanındakini sevdiği için, bazen de mecbur kaldığı için.. Ama cidden bu böyle, kendimden de biliyorum.

Eh, durum bu olunca, sağolsun üretici ve reklamverenler de (aslında bu ikisini ‘tükettiriciler’ olarak kısalta da biliriz) bizi çiftleştirme yoluna gidiyor.

Sevgililer günü geliyor, malumunuz.. Reklamlar çoktan başladı. Sevgili olmanın “gerekleri”, “güzellikleri” vurgulanıyor iyice. Sevdiceğimiz için almamız gereken şeyler sıralanıyor, onu nasıl mutlu edeceğimiz öğretiliyor yine.

Yani kurumlar sömürülmeye devam ediliyor.. Aşk ve sevgi kurumunun temelleri oyulup, yerine de sevgi gösterisinin metalar aracılığıyla sağlanmak zorunda bırakıldığı bir çimento dökülüyor.

Yalnızlık lanetleniyor, herkesçe. İyi bir şey olmaktan çıkıyor. Yalnız insanlar suskunluk sarmalının içine itiliyor daha da, sessiz çoğunluk olma yolunda ilerliyor.

Başbakanımız bile ısrarla, her yerde her zaman “en az üç çocuk” diyor. Tüketim olsun diyor, harcayın diyor. Çünkü biz harcadıkça özel sektör ve burjuvazi kazanıyor, burjuvazi de zaten her zaman mevcut iktidara çalışıyor.. Benim başbakanım zaten işini bilir.

Ama artık bazı şeyler için de çok geç. İstisnasız her birimiz tüketim kültürünün bir parçası, hatta parçadan çok esiri olmuşken, sistemi değiştirmek mümkün değil. Sadece farkına varabiliriz belki, varmalıyız da. En azından kafamızı kaldırmalıyız.

Gerçi ben de çok haksızlık ediyorum yahu.. Zamanın da şair bile söylemiş, adam haklı. Bedava yaşıyoruz resmen, ben hâlâ konuşuyorum.. Hava bedava, su bedava..

Su değil ama sanki. ♣

Reklamlar

Bedava” üzerine bir yorum

  1. >Bu durumda yalnız kalınca da biraz birikim yapılması beklenebilir, ama ben daha böyle bir örneğe rastlamadım. Tükettiriciler her şekilde işlerini biliyorlar demek ki.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s