Her Şey Aydınlandı, Jonathan Safran Foer

Filmi sevmiştim. Tipik bir Bağımsız Amerikan Sineması örneğiydi zira. Müzikleri, renkleri, ışığı, oyunculukları başarılıydı hep. Ama elbette bir başyapıt değildi. Biraz biraz alttan alıyor, biraz kaçak güreşiyordu.

Her Şey Aydınlandı, Jonathan Safran Foer, Siren Yayınları, 2012.

Ki zaten kendisi aynı adlı bir kitaptan uyarlama idi. Dedim bu kitabı da okumalı, Jonathan Safran Foer diye bir adam yazmış, bir iddiaya göre de modern edebiyatı sallamış falan. Eh, okuduk. Baştan biraz sıkıcı geldi. Sırf değişik olmak için değişik olmuş gibi bir üslubu vardı. Ya da ben uzun süre içine giremedim, ne bileyim. Ama sonradan fena açıldı. Hatta filmi de acayip solladı. Film iyimser bir katarsis filmi olarak kalırken, kitap çarpıcı bir insanlık dramına doğru, Brod nehrinin sularında yelken açtı.

Güzeldi kitap. O kadar kültürdışı Yahudiliğe rağmen çok güzeldi. Evrensel olmayı başarabilmiş, duygu sömürüsüne girmeden, her şeyi olanca çıplaklığıyla anlatabilmişti. Sevdim. Ama bundan sonra başka bir Foer daha okur muyum bilmiyorum, neden okumam, onu da bilmiyorum. Neyse. Alıntılayacak birçok güzel pasajın arasından şu ikisini ayırmak istedim:

“…Mesih’in dünyanın sonunda geleceği söylenir.” “Ama dünyanın sonu değildi,” dedi dedem. “Sonuydu. O gelmedi sadece.” “Neden gelmedi?” “Olanlardan öğrendiğimiz ders buydu: Tanrı yoktur. Bunu bize kanıtlaması için onca gizli yüz gerekti.” “Ya bu, imanınızın sınanmasıydı ise?” dedim. “İnancı bu yoldan sınayan bir tanrıya inanamam ben.” “Ya elinde değilse?” “Olanları durduramayacak bir tanrıya inanamam ben.” “Ya bunları yapan Tanrı değil de insansa?” “İnsana da inanmıyorum zaten.”

“Hirşel’i gördüm o da beni gördü ve yan yana durduk çünkü arkadaşlar aşk veya kötülük karşısında öyle durur.”

Hülasa; eğlence ve gözyaşıyla (aynı anda) okunacak bir 300 sayfanın yanında, çok daha gözyaşsız izlenecek bir 1 buçuk saat vadediyor, Her Şey Aydınlandı. (Bu son cümle uyduruk haftasonu eklerinin uyduruk film önerileri gibi oldu aynı, hay skim.) ♠

Bir Cevap Yazın

