İkarus, Axel Jensen

“Serüvenci açısından hayati önem taşıyan tek bir günah vardır, o da cesaret edememektir” demiş Axel Jensen. Haklı da. Romanı da, tam bu minvalde ilerliyor zaten. Birçok şeye dair edilebilmiş cesaret var.

ikarus

Sahra Çölü’ne, kendisini aramaya gidiyor Axelciğimiz, çölde tozun toprağın içinde dolaşıyor. Bir yol anlatısı elbette her şeyden önce. Oradan da Tibet’e geçmek istiyor ancak başaramıyor, çölün içinde debeleniyor. Debelenirken de anlamı, manayı arıyor.

Tüm Beat romanları gibi belki de. Ama güzel noktası, yazarın bunu sonunda farklı biçimde bulması: Hayatın anlamı falan yok! Sadece yaşamak var. Kutsal olarak addedilen her şey zırvalık, manasızlık. İhtiyaç duyduğumuz bütün anlam bizde -ama bu da ‘sevgi içimizde’ gibi bir sığlık değil. Yaşam içimizde. Var olduğumuz süre zarfında varız, yok olduğumuzda yok. Bu kadar basit.

Dedalus Kitap basmasa, ta 1957’de yazılmış bu güzel romanı hâlâ okuyamıyor olacaktık.

“Bir zamanlar, çok çok eskiden yani, ben bunları görmezdim. Hayat kolaydı o zamanlar. Büyük kitapları okumamıştım daha… Düşünceler rüyalara, rüyalar da düşüncelere etki ederdi. Ve bütün bu incecik ipliklerin oluşturduğu desene de hayat adı verilirdi.

Eskiden bütün akrobat kardeşlerim gibi ben de uçurumun üzerinden karşıdan karşıya geçen kör bir ip cambazıydım. Ama ben durdum, gözlerimi açtım ve aynaya sordum:

‘Kimsin sen?’

Ve tam bu soruyu sorarken adımımı o ipin, o sabit hattın, zaman çizgisinin, hayat çizgisinin dışına attım, dengemi yitirdim ve baş aşağı döne döne boşluğa yuvarlandım.”

Sürüden böyle ayrılınıyor işte.

Bir Cevap Yazın

